Saturday, April 28, 2012

Celik Mata Reset Minda: Pelajar


Mohon tinggalkan persoalan berkaitan pelajar di ruang komen. Hanya 50 soalan yang berkaitan akan terpilih untuk dijawab.

Terima kasih.

11 comments:

  1. salam Dr...
    macam mana nak bezakan blajar kerana Allah dngan blajar utk dpt ijazah semata2....
    macam mane nak pandu diri supaya dpt betul2 blajar kerana Allah...?

    ReplyDelete
  2. assalam w.b.t. prof,
    apakah tindakkan yang harus saya lakukan sekiranya ada pelajar lain yang menggunakan peralatan elektrik di rumah saya, sedangkan saya telahpun berbincang dengan rakan-rakan sebilik tentang perkara tersebut. malangnya, apabila pelajar itu datang ke rumah saya, rakan-rakan saya tidakpun menegur mereka. sebaliknya membenarkan mereka menggunakan. jadi, apakah tindakkan yang boleh saya lakukan untuk mengelakkan perkara ini berulang kembali?

    ReplyDelete
  3. Salam Prof.,

    Bagaimana utk kita ikhlas berkongsi ilmu dgn kawan2 kita? Mungkin mudah utk berkongsi dgn kwn2 yang disenangi tapi bagaimana pula dgn kwn yg sering menyakitkan hati kita dgn kekasarannya dan sifatnya yang suka mementingkan diri sendiri. Rasa amat sukar utk berkongsi ilmu dgn orang sebegini.

    ReplyDelete
  4. assalamualaikum prof.

    pada waktu sekolah dulu saya cepat mengingat peljaran. sekarang saya di peringakat asasi namun ingatan saya semakin lemah. apakah puncanya?? dan apakah cara mengatasinya?

    ReplyDelete
  5. assalamualaikum prof..

    I wonder how some people are very energetic and passionate about what they are doing but some are not? What differentiate between these two groups (as Muslim)? And I would like to know what makes you to stay energetic in your daily life and in your Dakwah?

    ReplyDelete
  6. Assalam,prof
    Saya Ain ingin bertanya, ape yang perlu diutamakan belajar di peringakat PhD atau bekerja dahulu?saya dilema dlm memilih yg terbaik kerana kedua2nya baik.

    ReplyDelete
  7. assalamualaikum

    isteri saya sentiasa pening kepala/sakit kepala sekiranya mengadap komputer (berkerja) .telah pun buat pemeriksaan di kedai cermin mata tetapi keputusan rabun =50 silau =0. kenapa ye prof?

    ReplyDelete
  8. Assalamualaikum Prof Muhaya,

    Saya merupakan seorang pelajar, ibu kepada 2 orang anak, dan isteri dan sedang mencari pekerjaan. Kadangkala menjadi seorang ibu adalah perkara yang sangat mencabar ditambah pula kini saya sedang mengambil dua jurusan pelajaran yang berbeza. Kewangan bagi pelajaran saya biayai sendiri.

    Saya mengetahui bahawa Allah S.W.T telah menulis segalanya di Loh Mahfuz mengenai takdir kehidupan kita. Adakah segala yang berlaku dalam kehidupan ini akan mengikut setiap perkara yang telah di tulis, atau pun kita masih boleh mengubah takdir tersebut dengan usaha yang lain?

    Apakah caranya untuk mengekalkan keimanan kita untuk meningkatkan amalan (dalam rutin ibadah harian supaya tidak turun naik) dan bagaimana pula untuk menghilangkan rasa cepat putus asa dalam mengatasi masalah?

    Terima kasih Prof Muhaya.

    ReplyDelete
  9. Assalamualaikum Prof Muhaya,

    Saya merupakan pelajar tahun akhir di sebuah IPT. Saya ingin bertanya kepada prof bagaimanakah untuk memotivasikan diri daripada melakukan kerja 'last minute'? Pada awalnya saya berasa semangat untuk menyiapkannya namun tetap menangguhkan kerja sehingga saat-saat terakhir. Saya masih terbawa-bawa perangai 'buruk' saya ini sehinggalah sekarang. Keadaan ini membawa masalah jika saya berada di alam pekerjaan nanti. Diharap prof dapat membantu saya mengatasinya.

    Sekian, terima kasih

    ReplyDelete
  10. Assalamualaikum Prof Muhaya,

    Saya merupakan Pelajar Jurusan Bioteknologi dan mempunyai cita2 untuk menyumbang sesuatu untuk umat islam dan sentiasa mencuba untuk mendapat keputusan yang cemerlang dan meneruskan pengajian ke peringkat Phd.. Tapi saya sering dikelilingi rakan2 yang kurang belajar tapi mereka mempunyai akhlak yang baik. Kurang rakan yang ingin belajar sama2 dengan saya. Kadangkala saya bercerita tentang keinginan saya akan datang, iaitu membina hasrat yang besar, saya hanya dijadikan bahan ketawa. Bagaimana saya hendak membantu diri saya dan seterusnya rakan2 untuk berjaya sehingga mendapat first class honour dan meneruskan ke peringkat Phd?.
    sekian mohon pencerahan....

    ReplyDelete
  11. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete